Onder de gordel. Verhalen van een mannendokter.

Guy T’Sjoen
Van Halewyck, 2018
9789461317711

Over mannenproblemen

Wat zou een boek meer te bieden hebben dan het immer toegankelijke en onuitputtelijke Web? Als je ‘Onder de gordel: Verhalen van de mannendokter’ van endocrinoloog Guy T’Sjoen leest, heb je het antwoord.

Het boek gaat over mannenproblemen. Dat is op zich al verdienstelijk. Onderzoek wijst uit dat mannen minder met hun gezondheid bezig zijn dan vrouwen, tenminste zolang er geen ernstig probleem is. Daarnaast zijn vrouwen het meer gewoon om naar een arts te stappen met een typisch vrouwenprobleem. Mannen daarentegen houden mannenproblemen meer voor zich.

Auteur T’Sjoen bespreekt wat er besproken moet worden, zonder taboes. Erectieproblemen, vruchtbaarheidsproblemen, borst- en prostaatkanker, de mannenpil, besnijdenis, seks, … Als je wil weten wat de gemiddelde lengte en dikte van een penis is, kan je zijn boek lezen. Maar bovenal leer je hoe weinig belang dat heeft. Dit is een bijzonder positief aspect van het boek: T’Sjoen verhult niets, en doet dat stijlvol - met passende humor die niet uitlacht, maar die wel wat luchtigheid creëert.

Het boek biedt ook context, iets wat het Web te vaak niét doet. Het begint met het bespreken van de hormonenhuishouding van man en vrouw, met een uitleg over testosteron en oestrogeen. T’Sjoen gebruikt daar 50 pagina’s en drie hoofdstukken voor, en die zijn nuttig. Het boek is daarenboven opvallend vlot geschreven, zonder dikdoenerig medisch jargon. Hier is een specialist aan het woord met een doel: gewoon duidelijk zeggen wat gezegd moet worden om mannen inzicht te geven in mannenproblemen en helpen deze te begrijpen en voorkomen. Door al die kenmerken is dit een boek dat een serieuze stap voor heeft op het Web en een boek dat mannen zeker zouden moeten lezen.

Edgard Eeckman

Volg Edgard op twitter @eeckman