Doe je best

Marjoleine De Vos
Van Oorschot, 2018
978 9028 2800 38

'Doe je best’ is een werk dat meer vragen stelt dan het antwoorden biedt.

Marjolein De Vos (°1957) is redactrice kunst bij NRC Handelsblad.  Ze heeft een tweewekelijkse column op de opiniepagina.en schrijft over kunst, literatuur en koken.   Vier poëziebundels publiceerde ze, een literair kookboek en twee bundelingen met haar beschouwingen.

In ‘Doe je best’ gaat het De Vos om 'de waarheid'.  Maar wat is waarheid, de waarheid van ons bestaan?  Ze gelooft niét dat er zoiets als ‘de waarheid’ bestaat en omschrijft het liever als berusting of aanvaarding.  Zij noemt ‘de waarheid’ de illusie vanuit de Verlichting, wanneer rede en inzicht het leven leidden, bevrijd van alle goden.  De schrijfster stelt dat alles veel onzekerder is dan het weleens lijkt.  Vragen en veronderstellingen – en nooit het antwoord te weten komen – is het leven.

Zo komt De Vos tot haar tweede grote levensvraag: Wat is geluk?  Zij gelooft dat niet wij het geluk vinden, maar dat het geluk ons vindt.  De combinatie van waarheid en geluk stelt voor de auteur het probleem hoe we eigenlijk met onszelf omgaan.  Bijna vanzelfsprekend komt ze aan het einde van haar werk tot de conclusie dat je zélf betekenis moet geven aan je leven.  Zij ondervindt dat achteraf de wereld er altijd heel anders uitziet.

Heel het boek door neemt De Vos de lezer mee naar haar grote vraag: 'Hoe moeten wij leven?'  Ze erkent de onmogelijkheid van de vraag en weet dat ze geen antwoord zal vinden.  Ze doet beroep op de klassieken, zoekt troost bij poëzie.  Zelfs een lekkere maaltijd of een prachtige tuin kunnen helpen.  Heel dikwijls verwijst ze daarbij echter naar de rol van religie en goden.

‘Doe je best’ is zo een verzameling zeer persoonlijke essays geworden.  Deze weerspiegelen een hedendaagse wereldbeschouwing, die meervoudig is en nooit absoluut.

In heldere zinnen legt De Vos telkens de vraagstukken van ons bestaan bloot, in een benadering die tegelijk diepzinnig en lichtvoetig is.  Het gaat over het grillige menselijke lot, over het onvermogen om het in eigen handen nemen.  Zij toont ook hoe we ons teweerstellen - bijvoorbeeld met muziek, schilderkunst en poëzie.  Op die manier zoekt ze meer naar het hoe van het leven dan naar het waarom.  Heel dikwijls vindt ze antwoorden in Griekse mythen en tragedies.  Volgens De Vos is god nooit veraf.
Haar essays doorspekt de schrijfster met gedichten, waardoor het geheel wint aan poëtisch karakter, maar tegelijkertijd ook een zwevend allure krijgt.  Heel dikwijls komt ze bovendien esoterisch over en haar verwijzingen naar de god(en) zijn frequent...

Paul Van Aelst