Meisjes, moslims & motoren

• strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /home/hvv1b/public_html/sites/all/modules/views/includes/handlers.inc on line 76.
Korte verhalenKorte verhalen
Gaea Schoeters en Trui Hanoulle
Querido Fosfor, 2018
978902149603

Dit boek stond al een hele tijd in mijn boekenkast, want ik kreeg het ooit als beloning voor het schrijven van reisverslagen bij een vzw die vooral de alternatieve reiziger en de jonge of minder jonge avonturier aanspreekt. Daarvόόr ben ik verschillende keren naar Oman en de Verenigde Arabische Emiraten geweest en er stonden ook nog andere landen in Azië op mijn agenda. Iran was er daar eentje van en daar waren Trui en Gaea – de auteurs van het boek- ook geweest. Hun reisverhaal was dus in dat opzicht een bruikbare aanwinst.

Het geïllustreerde reisboek, eigenlijk een ‘on the road’ verhaal met prachtige sfeervolle foto’s, beschrijft een motortocht doorheen landen waar dat voor twee jonge alleenstaande westerse vrouwen niet zo evident is. Zij beschrijven in detail de moeilijke voorbereidingen, de gigantische administratieve rompslomp vooraf én tijdens deze overland trip door Azië.
Gewoon hun geaardheid is reeds een probleem en zelfs verboden in sommige landen. Geen nood, met een namaaktrouwring en foto’s van verzonnen echtgenotes op zak lukt het om de mannen en de bureaucratie aldaar om de tuin te leiden.

Het jaar 2007, de oorlogen in het Midden-Oosten zijn nog veraf, of niet? Trui en Gaea ondervinden dàn reeds wat het betekent om brandstof te bedelen voor hun motoren waar deze omwille van westerse boycots gerantsoeneerd is. De wereld waar zij letterlijk door rijden en in verblijven is stilaan aan het veranderen, wat ze beschrijven door de ogen van zelfbewuste, eigenzinnige maar vooral onafhankelijke westerse madames.  Het spreekt daarbij vanzelf dat ze in dit uiterst boeiend reisverhaal dikwijls gelijkgezinde vrouwen en andere rebelse meisjes aan het woord laten.

Bied dit werk een meerwaarde? Voor mij wel: ik heb het boek verschillende malen gelezen, plannen gemaakt, uitgesteld, sommige uitgevoerd, sommige weer niet,… - maar ik heb vooral veel gedroomd van net dié bestemmingen die deze twee meiden hebben afgereisd. “Het is een verademing om te zien dat er steeds weer vrouwen grenzen verleggen, laten zien dat ze ballen aan hun lijf hebben en projecten realiseren langs ongeëffende paden.” (Lieve Blancquaert)

Waren Trui en Gaea pioniers, trendsetters of de eerste met dit soms waanzinnige idee? Neen, Trui was niet aan haar proefstuk toe en het boek is gedeeltelijk gebaseerd op andere vrouwelijke durfals in het verleden.  Het koppel Ella Maillart en Annemarie Schwarzenbach (1939) deden het hen immers reeds voor. Zelf heb ik ook grote bewondering voor die andere grote madame, de Midden-Oosten reizigster Gertrude Bell (1868-1926), maar dat is een ander (politie)verhaal…

Dit boek is een must voor iedere avonturier, iedere reiziger en iedereen die tegen alle waarschuwingen, negatieve adviezen en vooroordelen in ter plekke wil meemaken, ervaren of gewoon ondergaan wat er zo anders of eigenlijk ... gelijk is. Dit mét of zonder motoren, mét of zonder ballen!

Michel Ackaert